صفر تا صد لیفان ۶۲۰

صفر تا صد لیفان ۶۲۰

کمپانی چینی لیفان از سال ۱۹۹۲ در صنعت موتورسیکلت شروع به فعالینه کرده و فلسفه طراحی لوگوی آن به شکل سه حرف L بوده که نماد ۳ بادبان قایق است.

لیفان از سال ۲۰۰۳ به جرگه خودروساران پیوست و در این سالها رشد قابل توجهی داشته به گونه ای که در سال ۲۰۰۹ رتبه هشتاد و هشتمین کمپانی بزرگ چین را کسب کرد.

لیفان ۶۲۰

در آن سوی میدان شرکت کرمان خودرو که با خروج اجباری کمپانی دوو موتورز کره جنوبی دچار رکود شدید شده بود سرانجام با لیفان به توافق رسید و اولین محصول این توافق مونتاژ مدل ۵۲۰ در کشور بود.

با مشخص شدن حجم زیاد ایرادات فنی و کیفی این خودرو و عدم کسب محبوبیت در بازار کشور، کرمان خودرو به سرع دست به کار شده و در فاز دوم مدل ۶۲۰ را وارد بازار کرد. این محصول که ردپایی ب ام و هم در چهره ظاهری و هم در پیشرانه آن دیده می شود را در یک آخر هفته گرم خرداد ماه در اداره تحویل کرمان خودرو آزمودیم که گزارش آن را در پی مطالعه می فرمایید.

نمای ظاهری لیفان ۶۲۰

نمای ظاهری در اولین مواجهه با لیفان ۶۲۰ این خودرو را کاملا متفاوت از خواهر کوچکتر و ناموفقش یعنی لیفان ۵۲۰ خواهید یافت به گونه ای که تنها تشابه موجود در این دو خودرو، نام و لوگوی سازنده است! در نمای جلو، لیفان ۶۲۰ چهرهای جدی و خشن و البته جذاب و متمایز از تمامی خودروهای چینی موجود در کشورمان را به نمایش می گذارد.

در این میان فرم خاص و آشنای چراغ های جلو به شکل جفت لنز مستقل در کنار چراغ راهنما، شباهت انکار ناپذیری به سبک طراحی محصولات ب‌ام‌و دارد که البته برای ایجاد تمایزه در لبه پایینی آن یک رشته نوار LED نیز جانمایی شده است.

چراغ ها و جلوپنجره

ترکیب چراغ ها و جلوپنجره کشیده با خطوط افقی کروم آن به خوبی هماهنگ شده است. لوگوی لیفان نیز با اندازه مناسب در میان جلوپنجره جا خوش کرده است! برآمدگی های روی در موتور به شکل دو منحنی همگرا روی لبه جلو پنجره و بخش میانی سپر امتداد داشته و ترکیبی اشکل ایجاد کرده است.

پروژکتورها نیز در لبه های انتهایی طرفین سپر جاسازی شده است مجموع این عوامل منجر به ترکیبی متناسب و تقریبا بدون نقص شده و لذا لیفان ۶۲۰ در نمای جلو نمره بالایی را هم از نظر رعایت تناسبات طراحی و هم از لحاظ جذابیت دریافت می کند.

لیفان ۶۲۰

جالب اینجاست که تیونرهای چینی برای این خودرو جلوپنجره کلیوی اختصاصی طراحی کرده اند و اگر جلوپنجره آن را با نمونه کلیوی مذکور تعویض کرده و آرم لیفان را حذف کنید، این خودرو در نظر اول کاملا مشابه یک بام و شده و تشخیص چینی بودن آن کمی سخت خواهد شد! 

نمای بغل لیفان ۶۲۰

در نمای بغل، اولین موردی که جلب توجه می کند کشیدگی قابل توجه دماغه و در موتور آن است که ابعادی اغراق شده پیدا کرده است. شیب تند ستون A و در ادامه منحنی ملایم سقف آن در انتها با شیب متناسب ستون C همراه شده و به در صندوق می پیوندد.

نوار کروم روی لبه پایینی شیشه های جانبی نصب شده و دستگیره درها نیز با روکش کروم است خط کمر خودرو از میانه گلگیر جلو شروع شده و هرچه به عقب می رود پررنگ تر شده و روی گلگیر عقب، کاملا برجسته و عضلانی می شود. مطمئنا اگر خط کمر لیفان از همان ابتدا برجستگی انتهای آن را حفظ می کرد، جذابیت مضاعفی به خودرو میداد.

آنچه در این نما به جذابیت خودرو لطمه زده اینه های جانبی یکسان با لیفان ۵۲۰ و سپس اندازه کوچک رینگ و لاستیک ۱۵ اینچی آن است چنانجه کرمان خودرو این خودرو را با آینه های جانبی فابریک ۶۲۰ و همچنین رینگ و لاستیک ۱۶ اینچ عرضه و البته ارتفاع غیرعادی و بیش از حد بلندر تعلیق عقب آن را اصلاح کند، نمای بغل ۶۲۰ اصلاح خواهد شد.

نمای عقب لیفان ۶۲۰

در نمای عقب در همان نگاه اول باد و خاطره نسل پیشین تویوتا کرولا برایتان زنده می شود. البته شباهت قابل توجهی هم به مزدا ۳۲۳ وجود دارد اما اگر بحث کپی کاری و شباهت را فراموش کنید، هماهنگی قابل قبول این نما با کلیت طراحی خودرو ملموس است.

در این میان طرح و گرافیک چراغ های عقب و نورپردازی چراغهای LED آن جالب توجه است اما سپر عقب بیش از حد ساده و محافظه کارانه بوده و چنانچه مشابه لیفان ۵۲۰ دو شبرنگ در طرفین سپر و زیر چراغ ها تعبیه می گردیده کمی از سادگی سپر کاسته می شد.

صندوق عقب لیفان ۶۲۰

حجم و عمق صندوق عقب خودرو قابل توجه بوده و کاملا متناسب با نیازهای خانواده ایرانی است! ارتفاع لبه بارگیری نیز مناسب است در مجموع در خصوص دیزاین لیفان ۶۲۰ بایستی پذیرفت با خودرویی شکیل مواجه هستید هرچند نمی توان آن را خودرویی با طرح روز و مدرن نامید.

البته در نمونه آزمایش شده چند مورد مونتاژ ضعیف و بی دقت مشاهده شد که فعلا آنها را به – حساب سری اول بودن مونتاژ توسط کرمان خودرو می گذاریم! أما میتوان ادعا کرد سبک طراحی لیفان ۶۲۰ یک سر و گردن فراتر از انتظار ما از یک خودروی چینی است.

موتور لیفان ۶۲۰

موتور تریتگ لبنان ۶۲۰ همان موتور مینی کویر مشهور اواسط دهه اخیر با حجم دقیق ۱۵۹۶ سی سی است. منحنی عملکرد این موتور نشان می دهد که در دور ۴۰۰۰ به حداکثر گشتاور ۱۴۹ نیوتن متر رسیده و در دور ۶۰۰۰ به حداکثر توان خود را که ۱۱۵ اسب بخار است توسط گیربکس ۵ دنده دستی به محور جلو منتقل می کند.

لذا مشخص است که با پیشرانه‌ای اسپرت طرف خواهیم بود که برای به چالش کشیدن آن باید دور موتور را بالا نگه داریم.

با باز کردن درب موتور لیفان پیشرانه جمع و جور تریتک آن را ملاحظه می کنید که در فضای مناسب نصب شده ضمن آنکه فاصله کافی تا مجموعه پنل جلو دارد که این موضوع در تصادفات منجر به کاهش احتمال ضربه خوردن پیشرانه می شود.

سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک فرسون و هر عقب به صورت یکپارچه است. وزن خودرو ۱۱۵۰ کیلوگرم و حجم باک سوخت ۵۸ لیتر است.

آزمایش دینامیک لیفان ۶۲۰

اکنون زمان به چالش کشیدن این ب‌ام‌و چینی فرا رسیده است! حتی اگر اندکی روح ب‌ام‌و در موتور خودرو دمیده شده باشد قطعا عملکرد آن با موتورهای عادی متفاوت خواهد شد!

پیشرانه را استارت زده و خودرو بدون لرزش روشن می شود صدای موتور کمی به کابین نفوذ می کند اما صدای زیر و متفاوتی دارد که آزار دهنده نیست. بخشی از صدای خاص پیشرانه به دلیل استفاده از زنجیر به جای تسمه تایمینگ است پس از تنظیم ارتفاع و پشتی صندلی و آینه های جانبی، متوجه مانور بسیار محدود تنظیم ارتفاع غربیلک خواهید شد به گونه ای که عملا بود و نبود آن چندین فرقی نمی کند.

غربیلک خوشدست آن را در دست گرفته و پدال کلاچ سفت آن را برای جا زدن دنده یک می فشاریم دنده یک به خوبی جا می رود و با توجه به توقعی که از پیشرانه تریتک آن داریم  علیه خودرو را آماده شلیک می کنیم.

لیفان در دنده یک به خوبی شتاب گرفته و دور موتور به سرعت بالا میرود صدای دور گرفتن پیشرانه نیز جالب است تا لبخند رضایت بر چهره‌مان بنشیند اما در نمونه مورد آزمایش در دور موتور ۶۰۰۰ که زمان دستیابی به حداک توان پیشرانه است، ECU پیشرانه را cut of می کند تا لبخندمان محو شود.

در واقع کات اف پیشرانه در این دور توجیه منطقی نداشته و بهتر بود در دور بالاتر مثلا ۴۵۰۰ انجام می شد تا بتوان به خوبی از حداکثر توان موتور استفاده کرد.

جالب اینجاست که روی دورشمار نیز خط قرمز از ۶۵۰۰ شروع میشودا لذا به ناچار(!) زمان تعویض دنده به ۲ فرا می رسد. دنده ها به خوبی تعویض می شوند و سرعت تعویض دنده ها نیز قابل قبول است لذا لیفان در شتاب اولیه، تا حدود زیادی توقع ما را برآورده می کند.

اما با تعویض مکرر دنده ها در دور موتورهای متنوع، مجددا نقطه ضعف اصلی خودروهای چینی هویدا می شود: ضریب دنده های نامتناسب!

نا هماهنگی گیریکس لیفان ۶۲۰

لیفان ۶۲۰ نیز همچون ۵۲۰، چری A5 و تیگو که قبلا آزموده بودیم از نا هماهنگی گیریکس با موتور و فواصل زیاد و غیرمنطقی ضرایب دنده های ۲ و ۳ رنج می برد. به همین دلیل شتاب ثانویه لیفان کاملا متفاوت با شتاب اولیه آن بوده و چنانچه دنده‌ها را در دور بالا سبک نکنید، ناتوانی موتور در دور گرفتن سریع را به وضوح تجربه می کنید.

در واقع لیفان در شتاب گیری ثانویه با وجود توان و گشتاور مطلوب و توقعی که از موتور ترینگ فیروده مطابق انتظار عمل نمی کند و حتی بعضا دچار حالت واماندگی می شود که دلیل آن فقط به عملکرد گیربکس باز می گردد.

هندلینگ لیفان ۶۲۰

هندلینگ ۶۲۰ درخور توجه است و خودرو تحت کنترل بوده البته سیستم تعلیق نسبتا نرم آن اجازه دستیابی به شتاب جانبی بالا را به آن نمی دهد اما برای یک رانندگی عادی حتی با کمی چاشنی اسپرت راضی کننده بوده و در طول آزمایش دینامیک نیز با جود به چالش کشاندن مکرر خودرو، در مجموع توانسته سربلند باشد.

یکی از مزایای لیفان، نرمی و خوش دستی قابل توجه فرمان آن است ضمن آنکه شعاع گردش محدودی داشته که در ترافیک با مانور ناگهانی می تواند کار آمد باشد.

ترمزهای لیفان ۶۲۰

ترمزهای آن عملکرد قابل قبولی دارند هر چند توقعمان بیش از این البته در ازمایش توقف کامل منا ABS به موقع وارد مدار شده و به خ عمل کرد. با روشن کردن کولر خود قدرت موتور افت شدیدی نکرده م آنکه توان خنک کنندگی آن با توجه گرمای شدید روز آزمون مطلوب است در مجموع بایستی اذعان کرد ایشان ۲ آزمایش دینامیک نیز برای سبک رانندگی در محدوده نرمال تا کمی اسپرت، را می گفتند است که تنها نقطه ضعف بزرگ فرشبری دنده های نامتناسب گیربکس آن است.

جمع بندی

لیفان ۶۲۰ اولین خودروی چینی وارد شده به کشورمان است که در نگاه اول، تشخیص ملیت آن حداقل برای مصرف کننده عادی دشوار خواهد بود.

طراحی خارجی شیک و خشن، کابین با طراحی شکیل و امکانات کافی، دینامیک قابل قبول و سواری نرم و خوش دست آن به همراه قیمت فعلا رقابتی باعث شده رقیبی قدر برای خودروهای قدیمی و کسل کننده موجود در بازار ۱۵ الی ۲۰ میلیون تومانی کشورمان باشد، هرچند برای فروش مطلوب باید در ابتدا با ذهنیت منفی بازار به برند لیفان که بر اثر شکست مدل ۵۲۰ به وجود آمده مقابله کند.

منبع: مجله ماشین شماره ۳۴۳ سال ۱۳۹۰

 

دیدگاه‌ها ۰

*
*